مديريت فضاي ديسك و ترافيك در وب

به نام خداي نامحدود و بيكران مطلق

مقدمتا ذكر اين نكته ضروريست كه فضاي ميزباني وب ارائه شده توسط ديتاسنترها، براي هر كاربرد، داراي پارامترهاي فني خاص خود ميباشند. از جمله اين مشخصات فني ميتوان به 2 عامل مهم “فضاي ديسك / Web Space” و “ترافيك ماهانه / Traffic” اشاره نمود.

واحدهاي اصلي اندازه گيري اطلاعات در كامپيوتر بيت و بايت و واحدهاي جنبي آن كيلو – مگا – گيگا – ترا – پتا و … ميباشند. واحد اندازه گيري سرعت انتقال داده (نرخ تبادل داده) در شبكه هاي كامپيوتري و اينترنت نيز بيت در ثانيه ميباشد.

web-host1

1- به دليل وجود اين محدوديتهاي فني بسيار مهم؛ در كليه فعاليتهاي مبتني بر وب؛ اعم از اطلاع رساني و يا ايميل و غيره، بايستي قبل از آپلود فايلها در وب؛ ابتدا حجم آنها را در حد امكان كاهش دهيم.  بديهيست ظرفيت (گنجايش)  فضاي ذخيره سازي (ديسك) و اندازه حجم فايلها؛ تعيين كننده ميزان حداكثر تعداد فايلهاي قابل ذخيره ميباشد.

2- كاهش حجم فايلها باعث خواهد شد كه:

اولا: فضاي لازم براي ذخيره سازي آنها در وب كمتر شود

دوما: پهناي باند (ترافيك) مصرفي لازم براي ارسال و دريافت آنها كاهش يابد

سوما: با توجه به سرعت اتصال به اينترنت؛ زمان لازم براي ارسال و دريافت آنها نيز كاهش يابد.

3- انواع داده ها و يا اطلاعات به ترتيب حجم به شرح زير است:

الف- متن يا text

ب- تصوير يا picture

ج- صدا يا voice

د- انيميشن و فيلم يا video

به عبارت ديگر كمترين فضا را داده ها از نوع متن و بيشترين فضا را داده ها از نوع فيلم اشغال ميكنند. علت اين امر نيز دلايل فني الزام آور در نحوه كدينگ اطلاعات و همچنين الزامات در تبديل سيگنالهاي آنالوگ به ديجيتال و برعكس ميباشد كه در اين مختصر مجال ذكر آنها نيست.

4- هر يك از انواع اطلاعات چهارگانه فوق، در كامپيوتر با فرمتهاي مختلفي قابل ذخيره ميباشند. بطور مثال:

متن: txt – docx – ppt – pdf – xls  و غيره

تصوير: jpg – psd – gif – bmp – tif – png  و غيره

صوت: midi – wav – mp3 – wma – ra  و غيره

فيلم: avi – mpeg – dat – wmv – xvid – mov – 3gp  و غيره

5- اولين عامل موثر در حجم فايلها؛ فرمت ذخيره سازي آنهاست. در مورد تصوير و فيلم، علاوه بر فرمت،  دو عامل ابعاد و كيفيت نيز در حجم فايلها موثر است.

6- براي كاهش حجم فايلها، دو كار زير را ميتوان انجام داد:

I- تغيير فرمت، كاهش ابعاد و ذخيره سازي با كيفيت پايين تر

II- فشرده سازي

7- براي انجام كارهاي فوق بايستي از نرم افزارهاي موجود براي اين منظورها استفاده نمود. به عنوان نمونه براي كاهش حجم تصاوير از photoshop و براي تغيير فرمت فيلمها از Video Convert Master و براي فشرده سازي از zip و rar

8- لازم است توجه نماييد كه با عنايت به ماهيت اطلاعات؛ لزوما تغيير فرمت ممكن است منجر به كاهش چندان حجم فايلها نشود. قاعده كلي براي اين منظور وجود ندارد كه مثلا تصوير با فرمت jpg كم حجمتر از تصوير با فرمت gif است و يا برعكس. همچنين ممكن است فشرده سازي باعث كاهش چشمگير اندازه فايلها نشود.

9- براي كاهش بيشتر حجم ميتوان ابتدا حجم فايل را با تغيير فرمت و ابعاد و … كاهش داد و سپس فشرده سازي نيز انجام داد.

10- در مجموع بايستي قبل از آپلود فايل در وب (براي اطلاع رساني و يا ارسال ايميل) روي كاهش حجم فايلها در حد امكان به روش تجربي اقدام نماييد.

براي نمونه به دو تصوير زير دقت نماييد:

web-host2

ذخيره تصوير فوق با كيفيت low با حجم 24 كيلوبايت

web-host3

و ذخيره همان تصوير  با كيفيت maximum با حجم 163 كيلوبايت

نهايتا لازم به ذكر است كه در موارد خاص كه كيفيت بالا لازم باشد ميتوان از كاهش حجم فايل صرفنظر كرد. به عبارت ديگر كيفيت را فداي كميت نبايد كرد. مصداق اين امر نيز همين دو تصوير فوق است كه به دليل اينكه با كيفيت بيشتر قابل نمايش باشند، ابعاد آنها كاهش نيافته و لذا براي مشاهده آنها در اندازه واقعي مجهز به لينك شده اند.

یک دیدگاه در “مديريت فضاي ديسك و ترافيك در وب

دیدگاه ها بسته شده است.