کنتورخوانی بارکدی

در شرکت گاز استان مرکزی روی روشهای نوین کنتورخوانی  بررسی زیادی کردیم. در مورد کنتورخوانی از دور، در مطلب قبلی توضیح دادم.
روش دیگری که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته، کنتورهای کارتی می‌باشد. در این روش کارتهایی هوشمند شبیه کارت اعتباری و قابل شارژ هستند که مشتریان میزان هزینه گاز مصرفی خود را در آنها به صورت پیش پرداخت خریداری میکنند. سپس کارت را داخل کنتور میگذارند. در این مرحله اعتبار موجود در کارت به کنتور منتقل شده و کنتور مسیر عبور گاز را باز میکند. مشتری میتواند مجددا به دفتر فروش شرکت گاز مراجعه کرده و کارت خود را برای استفاده بعدی شارژ نموده و آماده به کار در منزل قرار دهد. از این کنتورها بیشتر برای حل مشکل وصول مطالبات در شرکتهای گازی که مشتری بدحساب دارند، استفاده میشود.
روش جاری در شرکت گاز در آنموقع استفاده از دستگاههای کنتورخوانی قابل حمل موسوم به DCH  بود که البته در حال حاضر نیز در سطح کشور رایج هستند. اصل این دستگاهها محصول شرکت  ITRON بوده و شرکت میکروسیستم آنها را به کشور وارد کرده و پس از جا انداختن استفاده از آنها در ایران، به قیمت گزافی به شرکت گاز فروخته بود و میفروخت. اما مشکلاتی که با این دستگاهها داشتیم ما را بر آن داشت که از دستگاههای جدیدتر استفاده کنیم.
مطلع شدیم که شرکت گاز استان آذربایجان غربی از دستگاهی موسوم به PDT  استفاده محدودی را آغاز کرده است. این دستگاه مجهز به بارکدخوان میباشد و برای استفاده از آن میتوان روی کنتورهای مشترکین گاز بارکد نیز نصب کرد. اطلاعات مشترک پس از قرائت این بارکد روی PDT  قابل مشاهده میباشد و رقم قرائت کنتور نیز توسط کنتورخوان درج میشود. در سایت قدیم شرکت گاز استان مرکزی و همچنین سایت و وبلاگ اراکارا، اطلاعات بیشتری موجود و قابل استفاده است.
پروژه‌ای را تعریف کردیم و با همکاری شرکت رادفن‌آور و (به توصیه معاونت محترم مالی پشتیبانی شرکت) انتخاب شهر محلات به عنوان اولین شهر برای تغییر سیستم کنتورخوانی، کار را شروع کردیم. خبر زیر را که در این رابطه در مشعل (نیمه دوم بهمن 83) به چاپ رسید، ملاحظه فرمایید:

مشعل

پس از آشنایی با سیستم و شناسایی تامین کنندگان سخت‌افزارهای لازم و برچسب بارکد و … و همچنین آشنایی برنامه‌نویسان واحد کامپیوتر شرکت با نرم‌افزار و چگونگی برنامه‌ریزی سخت‌افزارها، پروژه توسعه سیستم کنتورخوانی بارکدی را نیز تعریف و آغاز کردیم. نسخه چاپی گزارش مربوطه را نیز که قبلا (اول تیرماه 84) در سایت شرکت گاز استان مرکزی منتشر شده بود، در تصاویر زیر ببینید:

بارکد1

بارکد2

پی نوشت:

فایلهای کنترل پروژه MSproject  مربوطه در فایل فشرده زیر موجود است:

barcode-mpgc