تکرار یک تجربه تلخ/انتخاب همسر

خب؛

همانطور که در اینجا  (بسترسازی/دلایل تغییر میزبان وب شرکت گاز استان مرکزی) نوشته ایم

به نظر می‌رسد مهمترین پیشنیاز استفاده از راهکارهای مبتنی بر وب در سازمانها استفاده از خدمات میزبانی وب مناسب و بدون مشکل است. امری که نیازمند یک انتخاب درست و مبتنی بر شناخت از شرکتهای ارائه‌دهنده این نوع خدمات می‌باشد. اما دستیابی به یک شناخت درست بی‌تردید مستلزم دستیابی به نظرات کارشناسانه و بی‌طرف یا اظهارات مشتریان این گونه خدمات است که متأسفانه به لحاظ عدم وجود منابع کافی، سازمانهای در آستانه انتخاب را وادار به انتخاب از روی منابع اطلاعاتی نه چندان قابل اعتمادی همچون آگهی های تبلیغاتی رنگارنگ این شرکتها یا نهایتا راهکار تماس با برخی مشتریان آنها که اغلب به لحاظ نمایشی و تفننی بودن سایتهای اینترنتی خود، آگاهی درستی از کیفیت خدمات میزبان خود ندارند، می‌نماید. فرایندی که اغلب موجب حصول یک انتخاب نامناسب و بروز دردسرهای بعد از آن می‌گردد.

از پتروشیمی اراک که به شرکت گاز استان مرکزی رفتم؛  اوایل کار؛ ۲ اقدام مهم انجام دادیم. یکی استفاده از اینترنت بعنوان یک ابزار کار برای تبادل اطلاعات سیستم امور مشترکین (لینک) و دیگری راه اندازی سایت اینترنتی شرکت. سایت شرکت را با حمایت و راهنمایی مدیر عامل محترم (جناب آقای مهندس مومنی) و کمک شرکت گذرگاه جهانی اراک ایجاد کردیم. آنموقع محتویات سایت به صورت استاتیک بود.

پس از مدتی آقای مهندس حمیدرضا محمدی به جمع همکاران ما در واحد خدمات کامپیوتر اضافه شد. توسط ایشان یک شبه cms  ایجاد شد و نسخه جدید سایت شرکت راه اندازی شد. پس از مدتی به دلیل مشکلات متعددی که با سرویس دهنده میزبانی وب داشتیم (که شرح آن در نوشته قبلی به تفصیل آمده است) مجبور شدیم هاست را عوض کنیم.

به پالایشگاه اراک که آمدم؛ کار روی سایت شرکت به عهده من گذاشته شد. با نصب  cms جدید؛ از شرکت داده پردازی (که قبلا سرویس هاست گرفته بودند) سرویس میزبانی جدیدی گرفتیم. این سرویس میزبانی پدر ما را در آورد و آخرش مجبور شدیم هاست را عوض کنیم!

مسئول مربوطه در داده پردازی؛ ابتدا تقصیر را به گردن ما و اتصال اینترنت می انداخت. اما در نهایت در پاسخ به نامه زیر

به من گفت که ما برای افزایش امنیت سرویس؛ لایه هایی اضافه کرده ایم که احتمالا باعث بروز چنین مشکلاتی شده است. ظاهرا آنها توجه نداشتند که ایجاد و افزایش امنیت در سیستم؛ نباید مانع دسترسی مجاز شود!

در ادامه؛ بخشهایی از گزارشات من در خصوص این موضوع را نگاه کنید:

================

احتراما گزارش اقدامات انجام شده در مورد سایت شرکت به شرح زیر جهت استحضار ایفاد میگردد:

1- تغییر cms پایگاه اطلاع رسانی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) از ۲۴ اسفند ۹۴ آغاز شد. در آن مقطع به دلیل در جریان بودن آزمون استخدامی و اهمیت در دسترس بودن سایت؛ دامنه موقتی ikorco.com برای نگهداری محتویات سایت قبلی ثبت گردید.

2- به دلیل مشکلاتی که سرویس میزبانی (host) قبلی داشت، تصمیم بر این شد که سرویس دهنده میزبان وب را تغییر دهیم. این مرحله مدتی طول کشید.

3- پس از تغییر میزبان وب (در تاریخ 24 مرداد 95)؛ انتقال “آرشیو اخبار” و اطلاعات موجود در سایت قدیم به سایت جدید آغاز شد. هم اینک کلیه اخبار آرشیوی در پایگاه اطلاع رسانی شرکت منتشر گردیده است. … و اینجانب شخصا اخبار آرشیوی را از سایت قدیم به سایت جدید منتقل نموده ام.

9- از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد 147 پست در سایت منتشر شده است. این تعداد شامل 19 خبر – 108 پست مربوط به مناقصات و 20 پست در سایر موضوعات میباشد.

در پایان ذکر این مهم ضروریست که: سایت مرده؛ علامت سازمان مرده است! فعال بودن سایت شرکت نشان دهنده زنده و فعال بودن خود شرکت میباشد. بنابراین پیشنهاد میشود حداقل هفته ای 2 خبر در سایت منتشر شود.

===============================
موضوع : وجود مشکل در سرویس میزبانی وب سایت اینترنتی شرکت

احتراما همانگونه که مستحضر می باشید سرویس میزبانی وب (هاست) سایت شرکت از اهمیت بسزایی برخوردار است و ما قبلا در گاز استان مرکزی تجربیات تلخی داشتیم که ناشی از گرفتن یک سرویس بسیار بد (!!!) با پشتیبانی بسیار بدتر بود

در این خصوص موارد زیر قابل ذکر است:

1- هاست داده پردازی 2 مشکل دارد: یکی کندی و دیگری مشکل بکاپ

2- این مشکلات باعث میشود که اولا در زمان تولید و انتشار محتوا؛ پدر کاربران (روابط عمومی – مناقصات – امور زنان و …) و یا مدیر سایت در آید!

و در ثانی در صورت بروز هرگونه خرابی در سایت و نیاز به برگرداندن بکاپ با مشکل مواجه شده و محتوای سایت کلا از دست برود

3- برای اطمینان از وجود مشکل؛ به سختی بکاپ دیتابیس سایت پالایشگاه را در هاست دیگری آپلود کرده و با آن هاست کارکردم که مشکلات هاست داده پردازی را نداشت

4- با داده پردازی هم مکاتبه شد که جواب قانع کننده ای ندادند

6- سالهاست که … کیفیت هاست …  بسیار عالی با پشتیبانی بسیار عالی و هزینه مناسب میباشد. بعنوان مثال همین پلان هاستینگ 5 گیگ – 50 گیگ را که از داده پردازی گرفته ایم به مبلغ بیش از 3 میلیون تومان؛ این شرکت  500 هزار تومان ارائه میدهد.

خرید سرور اختصاصی به مثابه آن است که شما برای اینکه صبحها یک لیوان شیر بخورید بروید گاوی بخرید و بیاورید در خانه ببندید!

===============================

احتراما پیرو گزارش قبلی و بررسیهای اخیر باستحضار میرساند:

1- انتخاب سرویس دهنده میزبانی وب بسیار با اهمیت میباشد و به مثابه انتخاب همسر برای ازدواج است؛ زیرا بایستی سالها با این سرویس دهنده میزبان وب کار کنیم. همانگونه که انتخاب همسر به صورت تلفنی قابل انجام نیست؛ به اعتقاد من انتخاب سرور میزبان وب هم اینگونه است. موارد مهم را بایستی حضوری و رو در رو و شفاف معین کنیم. از طریق تلفن و یا با تیکتهای اینترنتی نمیتوان اطلاعات مهم و اثرگذار در تصمیم گیری را بدست آورد

2- من جرب المجرب حلت به الندامه. پتروشیمی بغل گوش ماست و افرانت را تجربه کرده است

… حتی اگر لازم شد از اختیارات مدیر عامل محترم برای رفع فوری مشکل استفاده کنیم. نمیدانم آیا در جلسات کمیته امنیت اطلاعات هم میتوان موضوع را به بحث گذاشت؟

5- در پایان با ذکر این مهم که اینجانب حتی یک بکاپ کامل و مطمئن از سایت ندارم و این خیلی خطرناک است !!! حتی آخرین تلاشی که با یک ایمیل جدید (که خانم سلطانی ایجاد کردند) انجام شد نیز بی نتیجه بود. با وضع موجود کار کردن روی قالب و محتوا و افزایش غنای سایت نیز بایستی تا رفع مشکل هاست به تعویق افتد. با این وصف انتظار از اینجانب که بدون در دست داشتن بکاپ؛ مسئولیتی در قبال نگهداری محتوای سایت داشته باشم؛ انتظاری بجا نیست