استفاده از اینترنت برای انتقال اطلاعات بین نواحی و ستاد

این مطلب در تاریخ 20 مهر 1381 تهیه شده (گزارش به مدیر عامل) و در تاریخ 12 اردیبهشت 1383 در سایت شرکت گاز استان مرکزی منتشر شده بود:

مقدمه
قبلاً برای تبادل اطلاعات بین نواحی و ستاد نیروی انسانی مامور می شد که دیسکت های حاوی اطلاعات ( اعم از لیست سفید – کنتور خوانی و … ) را به ستاد برساند یا از ستاد به ناحیه گاز رسانی شهری خود منتقل کند . با توجه به قابلیت های کامپیوتر و مودم این امکان وجود دارد که انتقال اطلاعات از طریق خطوط تلفن انجام شود . برای انتقال اطلاعات از طریق مودم دو روش وجود دارد . در روش اول ( ارتباط online ) لازم است طرفین ارتباط همزمان روی خط باشند و فرستنده اطلاعات را upload و گیرنده download کند . در روش دوم ( offline ) – که ما از آن استفاده می کنیم – با استفاده از اینترنت این امکان وجود دارد که بدون نیاز به همزمانی ارتباط طرفین ( و همچنین شماره گیری شهرستان ) ، اطلاعات از طریق یک فضای واسط ( فضای Email ) مبادله شود . بدیهی است لازمه استفاده از این روش اتصال به سرویس دهنده‌های اینترنت و پست الکترونیکی می باشد.

تاریخچه

در آبان ماه سال ۱۳۸۰ بررسی های لازم برای انتخاب یک ISP جهت استفاده از خدمات اطلاع رسانی اینترنت آغاز و سپس مذاکرات اولیه با معتبر ترین ISP استان مرکزی (گذرگاه جهانی اراک ) انجام شد . پس از عقد قرارداد ، سیستم عامل NT در واحد کامپیوتر شرکت گاز استان مرکزی نصب و راه اندازی شد . طراحی شبکه ( با توجه به شبکه محلی قبلی موجود در شرکت) به گونه ای است که کاربران می توانند از طریق شبکه Lan و با استفاده از سرور NT وارد اینترنت شوند . در همان زمان یک Domain نیز برای شرکت ثبت گردید.
علیرغم افت و خیز های زیاد در استفاده از اینترنت ، عزم راسخ مدیریت شرکت در بکارگیری این تکنولوژی روز باعث شد که کار رو به جلو حرکت کند و متوقف نماند.
پس از مدتی این فکر بوجود آمد که از اینترنت برای تبادل اطلاعات استفاده شود و کم کم مقدمات کار فراهم شد تا اینکه نهایتاً در مرداد ماه سال ۱۳۸۱ کار به انجام رسید و بحمدا… از آن پس انتقال اطلاعات بین نواحی و ستاد شرکت گاز استان مرکزی از طریق اینترنت ( با استفاده از سرویس پست الکترونیکی ) صورت می گیرد.

فعالیتهای انجام شده

۱- با توجه به استقرارفعلی ناحیه اراک در ساختمان ستاد و نیاز به تبادل اطلاعات بین ستاد و ناحیه اراک و همچنین سایر بخش های سازمان و خصوصاً استفاده از سیستم مکانیزه مالی ، یک شبکه کامپیوتری محلی ( با سیستم عامل ناول ) قبلاً نصب گردیده بوده که از این بستر هم به نحو مقتضی در ارتباط با اینترنت استفاده شده و می‌شود.
۲- بررسی انتخاب یک ISP معتبردر اراک : برای این منظور لیست ISP های موجود تهیه و پس از تماس یا مکاتبه با آنها سرویس های تستی گرفته شده و بهترین آنها انتخاب گردید .
۳- نصب و راه اندازی سرویس دهنده NT
۴- خرید اشتراک اینترنت و Email
۵- ثبت domain بنام nigc-mpgc.com
۶- نصب کامپیوتر در نواحی : آشتیان – شازند – دلیجان – خمین – ساوه – محلات
۷- تماس با مرکز ارتباطات دیتای استان مرکزی جهت کسب اطلاع از امکانات مخابراتی و ISP های موجود در استان : مشخص شد که در استان شهرهای اراک – ساوه – خمین و دلیجان ISP های فعال دارند ، در محلات امکان فنی وجود دارد و تقاضا برای راه اندازی ISP شده که بزودی راه اندازی می شود ، شهرهای شازند و آشتیان فاقد امکان فنی می باشند و تا پایان سال هم در آنها ISP راه اندازی نمی شود . ضمناً مهاجران نیز دارای وضعیتی مشابه محلات می باشد.
۸-خرید ، تحویل ، نصب و راه اندازی مودم ها در نواحی
۹-تهیه لیست ISP های موجود در هر شهر و استعلام قیمت از آنها
۱۰-خرید اشتراک های ساعتی ( کارتی ) جهت استفاده های اولیه ( آموزش – انتقال آزمایشی اطلاعات ) برای نواحی
۱۱-ارائه آموزش های لازم به نیروی انسانی مرتبط با امر انتقال اطلاعات
۱۲-بررسی مجدد صلاحیت ISP های موجود در اراک با توجه به اضافه شدن تعداد آنها
۱۳-تمدید قرارداد خرید خدمات اینترنت ستاد با گذرگاه جهانی اراک
۱۴-تهیه یک جزوه آموزشی و توزیع بین نواحی ( ضمیمه گزارش می باشد)
۱۵-عقد قراردادهای خرید خدمات اینترنت نواحی
۱۶-خرید اشتراک های Email برای نواحی

مزایای استفاده از این روش

۱- ارسال و دریافت سریع اطلاعات و در نتیجه امکان اجرای درست برنامه زمانبندی کنتورخوانی
۲-امکان صدور به موقع قبوض مصرف و در نتیجه وصول سریعتر مطالبات
۳-به صفر رساندن خطر تصادفات جاده ای : در صورت حمل اطلاعات توسط پرسنل این خطرات وجود دارد
۴-صرفه جویی در هزینه ها به میزان ۵۱۸۸۶۰۰ ریال در ماه ( سالانه ۶۲۲۶۳۲۰۰ ریال ) طبق جدول زیر:

ردیف سیستم فعلی ( انتقال اطلاعات با Email ) سیستم قبلی ( انتقال اطلاعات با دیسکت )
۱
زمان اینترنت ۶*۵*۲۰/۶۰=۱۰ ساعت
هزینه نیروی انسانی ۶*۵*۴*۲۰۰۰۰=۲۴۰۰۰۰۰ ریال
۲
هزینه اینترنت ۱۰*۴۵۰۰=۴۵۰۰۰ ریال
هزینه کیلومتری ماشین ۶*۵*۱۶۰*۱۴۰=۶۷۲۰۰۰ ریال
۳
هزینه تلفن ۱۰*۸۰۰=۸۰۰۰ ریال
هزینه ساعتی ماشین و راننده ۶*۵*۴*۸۰۰۰=۹۶۰۰۰۰ ریال
۴
احتمال خرابی دیسکت * ۴۰۳۲۰۰۰*۳۰٪=۱۲۰۹۶۰۰ ریال
۵
جمع ۵۳۰۰۰ ریال
جمع ۵۲۴۱۶۰۰ ریال

جدول محاسبه صرفه جویی در هزینه ها

* سی درصد مبالغ ردیف های ۱و۲و۳

در روش حمل توسط نیروی انسانی ، علاوه بر تلف شدن وقت آن نیرو که می تواند صرف انجام کارهای دیگر شود ، هزینه های ماموریت و … نیز به شرکت تحمیل می شود
۵-افزایش سطح علمی انفورماتیکی کارکنان شرکت و در نتیجه افزایش استفاده بهینه از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود در کشور
۶-وجود قابلیت اطمینان بالا : در روش انتقال اطلاعات توسط دیسکت احتمال خرابی اطلاعات و عدم امکان استفاده از آن در مقصد وجود دارد

2 دیدگاه در “استفاده از اینترنت برای انتقال اطلاعات بین نواحی و ستاد

دیدگاه ها بسته شده است.